Un virus găsit în canalizare arată rezultate promițătoare în tratarea infecțiilor dentare

Înmulțirea super-virusurilor stimulează cercetarea unor moduri alternative de combatere a bacteriilor rezistente care cauzează infecții grave. O astfel de cale este o revigorare a unei idei vechi – folosirea virușilor pentru a infecta și elimina bacteriile.

Bacteriofagii – sau „fagii” – sunt virusuri care infectează bacterii. Printr-o lungă istorie de co-evoluție cu bacteriile, aceștia au evoluat în „ucigași profesioniști” extrem de eficienți împotriva acestora.

Deoarece în prezent ne confruntăm cu perspectiva descurajantă a unei ere post-antibiotice – ideea de a folosi fagi sau virusuri pentru a ucide bacteriile primește din ce în ce mai multă atenție.

Un exemplu bun este un nou studiu al cercetătorilor de la Universitatea Ebraică din Ierusalim – Facultatea de Medicină Dentară, care descriu concluziile lor in Jurnalul de Microbiologie aplicată și de mediu.

Un fapt interesant despre virusul pe care echipa l-a studiat – un fag numit EFDG1 – este faptul că l-au izolat din sistemul de canalizare al Ierusalimului.

Studiul arata ca EFDG1 ar putea fi o modalitate eficienta de a ucide o, bacterie foarte încăpățânată să reziste la medicamente, numită Enterococcus faecalis, care poate provoca uneori infecții în urma proceduri dentare.

E. faecalis este o bacterie care se găsește în tractul gastro-intestinal uman. Este un agent patogen periculos care provoacă endocardita (infecție potențial letală a inimii), bacteriemie (bacterii dăunătoare în sânge), precum și alte infecții grave, cum ar fi infecții ale tractului urinar, meningita și – la fel ca în subiectul acestui studiu – infecția post-tratament a rădăcină canal .

Fagul a eradicat aproape în întregime E. faecalis în cultură lichidă și biofilme

Testele au aratat EFDG1 a eradicat aproape în întregime E. faecalis – atât în ​​cultură lichidă cât și sub forma biofilmelor.

Echipa a aratat de asemenea EFDG1 a fost extrem de eficient la eliminarea E. faecalis în exemplele de țesut cu infecție de canal, sugerând că terapia fagilor prin folosirea EFDG1 ar putea fi o modalitate eficientă de a preveni infecția cu E. faecalis în urma unor proceduri de canal.

Unul dintre liderii studiului, dr Ronen Hazan, de la Institutul de Științe dentare de la Universitatea Ebraică, spune:
„După cum arată această cercetare, bacteriofagii se pot dovedi un instrument eficient în dezvoltarea de noi medicamente antimicrobiene atât de necesare.”

Sursa: Medical News Today