Un nou medicament cu extract de afine pentru tratarea bolilor gingivale

Extractul de afine prezintă acțiune antibacteriană și antiinflamatoare

Gingivita este o afecțiune comună care, în cazuri grave, necesită tratament cu antibiotice. Recent, cercetătorii au anunțat că sunt pe cale să dezvolte un tratament pe bază de extract de afine sălbatice care ar putea preveni formarea plăcii dentare ce conduce la apariția bolilor gingiilor.

Echipa din spatele noului studiu a instrumentat o serie de compuși antibacterieni naturală care au proprietatea de a lupta împotriva gingivitei. Recent, medicii au realizat cercetări amănunțite asupra polifenolilor din afine, care sunt recunoscuți pentru capacitatea de a proteja plantele împotriva unor boli specifice.

Cercetătorii s-au întrebat dacă acei compuși – care se găsesc în extractele de afine sălbatice, Vaccinium angustifolium Ait. – ar putea avea un efect asupra Fusobacterium nucleatum, o bacterie ce joacă un rol cheie în boli ale gingiilor.

Testele de laborator au arătat că substanțele din afine au oprit cu succes dezvoltarea bacteriilor și formarea biofilmelor. Testele efectuate pe celulele macrofage – celule ale sistemului imunitar ce joacă un rol-cheie în apariția inflamației – au arătat ca extractul bogat în polifenoli a blocat o cale moleculara implicată în manifestarea inflamației.

Biofilmul este precursorul plăcii bacteriene. Placa bacteriană constă dintr-o matrice de substanțe pe care le produc celulele bacteriilor și în care acestea se auto-încorporează.

Cercetătorii au ajuns la concluzia că „această acțiune dublă antibacteriană și anti-inflamatoare a polifenolilor proveniți de la afinele sălbatice sugerează că aceștia pot fi candidați promițători pentru rolul de noi agenți terapeutici.”

Echipa este acum pe cale să dezvolte un dispozitiv oral care poate elibera lent extractul în cavitatea bucală după curățarea profundă a acesteia pentru a ajuta la tratarea afecțiunilor gingiei.

Sănătatea precară a gingiilor a fost, de asemenea, pusă în legătură cu o serie de alte boli. De exemplu, îngrijirea atentă a gingiilor poate reduce riscul de afecțiuni cardiovasculare și, într-adevăr, condițiile slabe de igienă a cavității orale sau a gingiilor sunt asociate cu un risc mai mare de apariție a bolii Alzheimer.

Sursa: MedicalNewsToday