Un mod nou de a trata placa dentară cu medicamente

Nanoparticulele ar putea lansa medicamente pentru a reduce apariția cariilor dentare

Agenții terapeutici care ar trebui să contribuie la reducerea plăcii dentare și să prevină apariția cariilor dentare sunt adesea îndepărtați prin salivă și actul de înghițire înainte de a putea avea vreun efect. Dar o echipă de cercetători a dezvoltat o modalitate de a împiedica ca medicamentele să fie curățate de salivă.

Placa dentară este formată din bacterii prinse într-o matrice de polimeri lipicioși – o matrice polimerică – care este ferm atașată pe dinți. Cercetătorii de la Universitatea de Medicină Dentară din Pennsylvania, au găsit un nou mod de a plasa un agent antibacterian în placa dentară, în ciuda prezenței salivei.

Deoarece nanoparticulele s-ar putea lega atât la dinții acoperiți cu salivă cât și în interiorul plăcii, medicii le-a folosit pentru a transporta un agent anti-bacterian în locurile vizate.

O trăsătură cheie a materialului purtător interior este aceea că se destabilizează la nivelele de pH acid – sau scăzut, cum ar fi 4,5, permițând medicamentului să se elimine mai repede. Și asta e exact ceea ce se întâmplă la nivelul pH-ului din placă atunci când este expus la glucoză, zaharoză, amidon, precum și alte produse alimentare care cauzează apariția cariilor dentare. Cu alte cuvinte, nanoparticulele eliberează medicamentul în timpul expunerii la obiceiurile alimentare cauzatoare de carii – exact atunci când este mai mare nevoie de a opri rapid bacteriile producătoare de acid.

Cercetătorii au testat produsul la șobolani care au fost infectați cu Streptococcus mutans – un microb care provoacă apariția cariilor dentare.

„Am aplicat soluțiile de testare în gura șobolanilor de două ori pe zi timp de 30 de secunde, simulând ce ar putea face o persoană dimineața și seara cu ajutorul apei de gură”, a declarat Hyun Koo, profesor în cadrul Departamentului de Ortodonție și co-autor principal al lucrării . „Atunci când medicamentul a fost administrat fără transportatorii nanoparticulelor, nu a existat nici un efect asupra numărului de carii și s-a înregistrat doar o reducere foarte mică în severitatea lor. Dar când a fost livrat de către transportatorii de nanoparticule, atât numărul și gravitatea cariilor au fost reduse.”

Formarea plăcii și a cariilor dentare sunt afecțiuni cronice care trebuie monitorizate prin vizite regulate la cabinetul stomatologic. Cercetătorii speră că rezultatele lor vor determina apariția unor tratamente mai bune și probabil, permanente pentru placa dentară și cariile dentare, precum și a altor boli legate de biofilme.

Sursa: Medical News Today