Ulcerațiile aftoase: Cauzele inflamației mucoaselor sunt neclare

O leziune inflamată dureroasă a mucoasei orale, care de multe ori pare a crea senzație de usturime la periferie: fiecare al treilea individ are la un moment sau a avut o astfel de leziune – este vorba despre ulcerațiile aftoase. Adesea, ele dispar de la sine după o scurtă perioadă de timp. La 2% până la 10% dintre pacienți aceste leziuni sunt recurente și necesită tratament medical. Din păcate, așa cum Andreas Altenberg și alți co-autori subliniază într-un comentariu actualizat privind tratamentul ulcerațiilor aftoase (Dtsch Arztebl Int 2014; 111: 665-73), etiologia acestor leziuni este neclară. Astfel, ulcerațiile aftoase pot fi tratate doar simptomatic.

Ulcerațiile aftoase orale recurente cronice sunt cel mai frecvent tip de eflorescență inflamatorie a mucoasei bucale, cu o prevalență de 2% până la 10% la populația caucaziană. Pentru a le trata în mod corespunzător, medicii trebuie să cunoască aspectul lor clinic și, desigur, factorii de condiționare, cauzele care duc la apariția acestora și diagnosticul diferențial.

Chiar dacă nu știm cum se dezvoltă ulcerațiile aftoase, au fost identificați o serie de factori predispozanți cum ar fi: fierul, acidul folic și deficitul de vitamina B12, precum și leziuni ale mucoasei care pot duce la apariția ulcerelor aftoase. Pacienții sunt sfătuiți ca o măsură profilactică să evite alimentele acide și sărate, alcoolul și băuturile carbogazoase. Nu există, însă, studii fiabile care să abordeze rolul dietei.

În general, ar trebui, de asemenea, evitate substanțele dure, acide și sărate, cum ar fi sucurile de fructe, citrice, roșii, și condimentele cum ar fi piperul, boiaua de ardei și curry, precum și băuturile alcoolice și carbogazoase.
Potrivit autorilor, cele mai multe cazuri trebuie tratate cu un agent topic, de obicei, un unguent. Numai în formele severe ale bolii este indicată utilizarea de medicamente sistemice.

Alimente dure, acide, precum și sărate și pastele de dinți care conțin lauriil sulfat de sodiu trebuie evitate, împreună cu alcoolul și băuturile carbogazoase. În Germania, singurele medicamente care au fost aprobate pentru a trata ulcerațiile aftoase orale sunt corticosteroizii, agenții antiseptici / anti-inflamatorii, cum ar fi triclosanul și diclofenacul, și anestezicele locale, cum ar fi lidocaina.

Sursa: Medical News Today