Proteina Adseverin identificată ca factor-cheie în pierderea de masă osoasă determinată de boala osteo-inflamatorie

Adseverin, o proteină care se găsește în organism, a fost identificată ca fiind factorul determinant principal al pierderii osoase asociate cu mai frecventă boală inflamatorie din lume: boala gingiilor, sau parodontita. Rezultatele, publicate în această luna în revista de biologie FASEB de către cercetătorii de la Universitatea Facultății de Medicină Dentară din Toronto, deschid calea pentru noi modele de tratament care ar putea ajuta la prevenirea acestei boli larg răspândite.

Mai frecventă decât artrita, afecțiunea gingivală afectează milioane de nord-americani în fiecare an. De fapt, aproximativ 25 de miliarde de dolari se cheltuiesc în fiecare an în SUA, în încercarea de a aborda parodontita – considerată o afecțiune „osteoimună” similară cu osteoartrita și osteoporoza – care este însoțită de complicațiile sale: pierderea de masă osoasă.

„Osteoinflamația produce osteoclaste mari [celule osoase],” explică Dr. Michael Glogauer, profesor la Facultatea de Stomatologie pentru laboratorul de Matrix Dynamics și autorul principal al studiului. Aceste „super-osteoclaste” cauzează un prejudiciu deoarece se formează pe suprafața osului și, odată atașate, scuipă enzimele care distrug osul – și slăbesc astfel dinții în acest proces.

„Cu cât sunt mai mari osteoclastele, cu atât mai eficiente vor fi în cazul resorbției osoase,” descrie Glogauer.

Întrebarea care a intrigat cercetătorii a fost întotdeauna: de ce inflamația creează osteoclaste mari?

Pentru a găsi răspunsul, grupul a analizat cu atenție rolul citokinelor, substanțe chimice eliberate de celulele din organism, ca parte a unui răspuns imun. Echipa a descoperit că acestea stimulează producția de Adseverin, iar de acolo, au fost capabili de a urmări rolul clar pe care îl are proteina, prin intermediul modelelor de studiu.

„Adseverin pare a fi critică pentru generarea sau formarea osteoclastelor super-mari responsabile pentru pierderea osoasă rapidă asociată cu boala parodontală – și, posibil, a altor boli legate de oase, cum ar fi osteoartrita și osteoporoza,” a declarat Glogauer.

Dar raritatea relativă a proteinei de Adseverin în organism nu a făcut decât să adauge și mai mult interes față de concluziile savanților.

„Adseverin are o distribuție foarte limitată în organism”, adaugă el, „și foarte puține celule exprimă această proteină, la niveluri semnificative, ceea ce face mai ușor procesul de identificare din punct de vedere farmaco-terapeutică.”

Dr. Chris McCulloch, profesor în laboratorul de cercetare Matrix Dynamics și un alt cercetător principal al studiului, sunt de acord cu aceste concluzii. „Aceste constatări oferă posibilitatea de a căuta noi medicamente pentru tratamentul bolilor dentare.”

Studiul poate oferi, de asemenea, perspective noi despre pierderile osoase asociate cu osteoartrita și osteoporoza.

Sursa: Medical News Today