Necroza dentară – ce este și cum se tratează

Necroza dentară reprezintă procesul prin care materialul din interiorul unui dinte devine se descompune și, adesea,  poate cauza durere intensă și disconfort. Această afecțiune este, adesea, rezultatul unor complicații apărute în urma unor carii, fracturi ale dinților ori traume dentare și poate fi luată în considerare ca un posibil diagnostic dacă un pacient se plânge de o durere de dinți persistentă.

Pentru identificarea necrozei dentare, medicul stomatolog recomandă, de obicei, examenul fizic regulat, aparate de imagistică medicală, precum și sondarea cu ajutorul instrumentelor dentare. Tratamentul este important pentru a preveni alte complicații, cum ar fi pierderea totală a dintelui, afectarea definitivă a țesutului  osos, apariția complicațiilor de natură cardiacă și pentru a elimina durerea pacientului.

Simptome și efecte

Această afecțiune se manifestă inițial în pulpa dentară iar procesul de descompunere a acesteia provoacă senzații dureroase și iritație. Odată avansată, necroza dentară distruge celulele pulpei dentare, iar apoi se poate răspândi și în zona maxilarului. Unii pacienți dezvoltă abcese sau o zonă umflată umplută cu puroi în interiorul maxilarului. Acestea pot fi, la rândul lor, foarte dureroase. Persoanele care suferă de această afecțiune vor simți umflăturile din zona maxilarului și vor avea probleme atunci când mănâncă, din cauza durerii care însoțește procesul de inflamație.

În stadiile inițiale, necroza dentară trebuie tratată pentru a opri inflamația și a preveni progresia acesteia. În caz contrar, boala se poate răspândi, iar acesta poate dezvolta modificări de culoare în jurul dintelui implicat. Abcesele pot provoca un miros suspect și durere ascuțită care îl va determina, în cele din urmă, pe pacient, să se prezinte la un medic stomatolog.

Cum se tratează

Obturarea canalului radicular este un exemplu comun de terapie endodontică. Eliminarea necrozei nu este, totuși, suficientă, deoarece dintele poate deveni instabil și este în continuare predispus la infecții și complicații. În schimb, stomatologul elimină cu grijă necroza și apoi umple dintele cu un material de etanșare, pentru a-l izola de posibile infecții și inflamații viitoare.

Pacienții au, de obicei, nevoie de mai multe zile pentru a se recupera după o asemenea procedură, timp în care este necesar să fie atenți la ceea ce mănâncă și beau timp de mai multe săptămâni, cât timp gura și maxilarul se vindecă.

Netratarea necrozei dentare poate duce la complicații medicale grave, precum inflamarea țesutului pulpei dentare sau a țesutului osos în care este așezată rădăcina dintelui afectat. Abcesele se pot rupe, expunând pacientul la un risc de infectare profundă, precum și la deteriorarea permanentă a oaselor de la nivelul maxilarului. De asemenea, infecțiile dentare severe pot cauza endocardită, o afecțiune a mușchiului cardiac, care poate pune viața oricărui pacient în pericol.

Sursa: Wise Geek Health

carton1