Îngrijirea dentară corespunzătoare reduce riscul de infecții respiratorii

Noile cercetări arată că pacienții vulnerabili din unitatea de terapie intensiva (UTI), care au primit îngrijire orală sporită de la un medic dentist, au înregistrat un risc semnificativ mai mic de a dezvolta o infecție a tractului respirator inferior (LRTI), cum ar fi pneumonia asociată ventilației artificiale, în timpul șederii lor în unitatea de tratament. Studiul a fost publicat în numărul din noiembrie al revistei a Societății pentru Sănătate și Epidemiologie a Statelor Unite ale Americii (Shea).

„Bacteriile care cauzează infecțiile asociate asistenței medicale de multe ori încep să se dezvolte în cavitatea bucală”, a declarat Fernando Bellissimo-Rodrigues, MD, autorul principal al studiului. „Acest studiu sugerează că îngrijirea săptămânală oferită de un medic dentist, ca parte a echipei UTI poate îmbunătăți starea de sănătate pentru pacienții vulnerabili din această unitate de tratament.”

Cercetătorii brazilieni au realizat un studiu randomizat, pentru a analiza datele provenite de la 254 de pacienți adulți care au stat într-o UTI generală pentru cel puțin 48 de ore. Pacienții au fost distribuiți în ordine întâmplătoare pentru a primi îngrijire dentară sporită oferită de un medic dentist, sau pentru a primi îngrijire orală de rutină efectuată de personalul de asistenta ICU.

Îngrijirea dentară îmbunătățită a inclus spălatul pe dinți, curățirea limbii, îndepărtarea tartrului, tratamentul restaurativ post-traumatic al cariilor, extracția dentară și aplicarea topică a clorhexidinei corespunzătoare fiecărui pacient, de patru-cinci ori pe săptămână.

Comparativ, s-a aplicat tratament regulat constat mecanic de curățare a dinților folosind tifon urmat de aplicarea topică a clorhexidinei trei ori pe zi.

Pacienților cărora li s-au acordat servicii stomatologice au avut o șansă cu 56 la sută mai mică de a dezvolta o infecție a tractului respirator în timpul șederii în unitatea UTI, comparativ cu grupul de control. Cercetătorii au remarcat că îmbunătățirea tratamentului dentar, inclusiv antisepsia orală efectuată în mod obișnuit în UTI ar putea fi mai eficientă în reducerea numărului de bacterii orale și ajută la prevenirea migrației acestor bacterii în plămâni.

Sursa: Medical News Today