Grafenul: Un nou instrument de luptă împotriva cariilor și afecțiunilor gingivale?

Bolile dentare, care sunt cauzate de dezvoltarea excesivă a unor bacterii în gură, sunt printre cele mai frecvente probleme de sănătate din lume. Recent, oamenii de știință au descoperit ca un material numit oxid de grafen este eficient la eliminarea acestor bacterii, dintre care unele au dezvoltat rezistență la antibiotice. Ei au raportat constatările în revista ACS Applied Materials & Interfaces.

Zisheng Tang si colegii subliniază că stomatologii prescriu adesea antibiotice tradiționale pentru a scăpa de bacteriile care cauzează carii dentare sau boli gingivale. Dar, odată cu creșterea rezistenței la antibiotice, noi abordări sunt necesare pentru a rezolva aceste probleme, care ar putea duce la pierderea dinților. Studiile anterioare au demonstrat că oxidul de grafen – nanofolii de carbon acoperit cu grupări de oxigen – este un material promițător în aplicații biomedicale. Se poate inhiba dezvoltarea unor tulpini bacteriene cu daune minime pentru celulele de mamifere. Echipa lui Tang a vrut sa vadă dacă nanofoliile ar putea opri, de asemenea, bacteriile specifice care cauzeaza boli dentare.

În laborator, cercetătorii au testat materialul împotriva a trei specii diferite de bacterii care sunt legate de carii și boli gingivale. Prin distrugerea pereților celulari bacterieni și a membranelor acestora, oxidul de grafen a încetinit în mod eficient creșterea agenților patogeni. Cercetătorii au ajuns la concluzia ca nanofoliile ar putea avea potențiale utilizări în îngrijirea dentară.

Sursa: Medical News Today