Cum se realizează tratamentul stomatologic al paradontozei

Boală parodontală sau paradontoza este o afecțiune care acționează asupra rădăcinii dinților, afectându-le sistemul osos de suport.

Paradontoza apare în principal datorită igienei orale precare care favorizează formarea tartrului dentar. Tartrul ajunge să se depună între dinte și gingie determinând îndepărtarea acesteia, slăbirea ligamentelor dentare, și, în final, afectează structura osului cu rol de susținere din jurul dintelui.

Placa bacteriană găsește în tartru un mediu propice de dezvoltare, ceea ce determină inflamarea gingiei (gingivită), iar aceasta, la rândul ei, va declanșa procesul de resorbție a osului din jurul dintelui. Pe termen lung, boala parodontală netratată are ca rezultat pierderea dinților, asociată cu atrofia osului maxilar.

Cum tratează medicul stomatolog boala parodontală

În primul rând, medicul stomatolog va analiza istoricul medical al pacientului identificând problemele generale de sănătate și condițiile de bază sau factorii de risc care au condus la apariția bolii parodontale. Cu această ocazie se vor analiza cu atenție cavitatea orală, dinții și mucoasele și se vor măsura „buzunarele” (pungile parodontale) apărute în jurul dinților, întocmindu-se așa-numita „hartă parodontală”. De obicei, spațiile din jurul dinților nu depășesc 3 mm în profunzime. Pentru a evalua pierderea de masă osoasă, dar și pentru completarea diagnosticului, medicul recomandă, de obicei realizarea de radiografii digitale, cu rol de monitorizare a evoluției bolii de-a lungul etapelor de tratament.

Tratamentul poate controla infecția

Numărul programărilor și tipurile de tratament vor varia, în funcție de gravitatea bolii parodontale. Orice tip de tratament ales impune din partea pacientului o colaborare totală, în sensul unei igiene orale riguroase realizată individual cu conștiinciozitate, conform indicațiilor primite. Medicul recomandă în majoritatea cazurilor modificarea anumitor comportamente, cum ar fi renunțarea la fumat, tratarea tuturor problemelor dentare, schimbarea medicației pentru alte afecțiuni, cu scopul de a îmbunătăți rezultatele tratamentului.

Scalarea și planarea radiculară

Medicul stomatolog îndepărtează placă printr-o metodă de curățare profundă numită scalare și planare radiculară. Scalarea presupune realizarea unui detartraj atent, manual și cu piezo-ultrasunete, efectuat deasupra și sub linia gingiei. Planarea radiculară are rolul de a curăța rădăcina dintelui prin eliminarea acumulărilor bacteriene ce produc și întrețin boala parodontală. Procedura se realizează cu anestezie locală, fără a crea disconfort pacientului. Când pungile osoase sunt profunde, acestea vor fi eliminate pentru a nu mai exista spații care să permită reținerea bacteriilor.

carton-stoma-24-02-16