Cum procedăm în cazul puroiului dentar

Infecţiile apărute la nivelul rădăcinii dintelui sau al țesutului parodontal (ţesutul care înconjoară dintele şi ajută la menţinerea acestuia în osul maxilar şi gingie) provoacă apariția abceselor, sau puroiului dentar.

Puroiul la rădăcina dintelui apare datorită necrozării nervul şi infectării canalului radicular. Ulterior infecţia se extinde de la rădăcina dintelui către osul din jurul ei, îl erodează şi apoi se exteriorizează sub gingie apărând abcesul propriu-zis, sau punga de puroi. Colecţia purulentă se poate fistuliza (se sparge), printr-un mic orificiu din gingie, care are rolul de a drena puroiul, permițându-i acestuia să ajungă la exterior.

Puroiul mai poate apărea în urma infectării gingiei şi a ţesutului parodontal, fără nici o legătură cu rădăcina dintelui, dintele fiind de multe ori sănătos. Vorbim atunci de abces parodontal.

Pacientul trebuie să se prezinte la medicul dentist, pentru efectuarea tratamentului de urgenţă. Acesta constă în realizarea unei mici incizii cu bisturiul în gingie pentru a elibera puroiul şi tensiunea din ţesuturi.

În cazul în care puroiul provine de la o rădăcina infectată a unui dinte, acesta se drenează, operație care presupune deschiderea dintelui cu o freză, urmată de curăţarea rădăcinii cu un ac de canal, iar în final puroiul care este la nivelul rădăcinii poate fi drenat prin dintele astfel tratat.

Pentru abcesul parodontal este necesară îndepărtarea ușoară a gingiei de la nivelul dintelui, şi eliberarea colecţiei purulente prin spaţiul astfel creat.

Pentru ambele afecţiuni se prescrie tratament antibiotic, de obicei cu Amoxicilină de 1000 miligrame, o capsulă la 12 ore, şi un antiinflamator, Ketonal sau Nurofen. În cazul durerilor mari se prescrie şi un antialgic, Algocalmin sau Aulin.