Cercetătorii au creat plombele dentare care regenerează dinții

În fiecare an, stomatologii sunt nevoiți să curețe și să plombeze milioane de carii la dinții afectați de eroziunea smalțului. În mod obișnuit, acest procedeu are rolul de a proteja pulpa dentară de agenții externi, dar în aproximativ 10 la suta din cazuri, nu este o metodă de succes. Ulterior, dentistul este nevoit să curețe canalul nervului și să elimine complet țesutul infectat din centrul dintelui. Dar dacă ar exista o modalitate prin care dintele să poată fi încurajat să se repare singur?

Ei bine, asta este exact ceea ce cercetătorii de la Universitatea din Nottingham și Universitatea Harvard încearcă să realizeze. Ei au dezvoltat un nou biomaterial despre care spun că permite pulpei deteriorate să se regenereze adăugând un strat protector de dentină.

„Plombele dentare existente sunt toxice pentru celule și sunt, prin urmare, incompatibile cu țesutul pulpei din interiorul dintelui”, explică Dr. Adam Celiz de la Universitatea din Nottingham într-o declarație. „În cazurile de boală a pulpei dentare se efectuează procedura de curățare a canalului pentru a îndepărta țesuturile infectate. Am proiectat biomateriale sintetice, care pot fi utilizate în mod similar cu plombele dentare, și care pot fi plasate în contact direct cu țesutul pastă pentru a stimula populația de celule stem native să repare și să regenereze țesutul celulozic și de dentină din jurul pulpei dentare.”

Dinții sunt formați din diferite straturi de țesut. Pe stratul exterior se găsește smalțul, care are o suprafață albă dură, urmată de dentină, la interior, care acționează ca suport pentru smalț. În centru este pulpa, țesutul moale din interiorul dintelui care conține vasele de sânge și nervii. În timpul formării cariilor dentare, bacteriile descompun smalțul, dezvelind dentina și crescând riscul de infecție, fiind posibil chiar să expună pulpa sensibilă  la acțiunea diferiților agenți externi.

Sursa: IflScience