Cele mai comune afecțiuni care influențează sănătatea limbii

Deși de multe ori salutată ca „cel mai puternic mușchi din corp,” limba este formată dintr-un grup de mușchi care ne permit să gustăm alimentele, să înghițim, și să vorbim. O limba sănătoasă este de culoare roz și acoperită cu noduli mici, numite papile.

Pentru că folosim limba în mod constant, poate fi frustrant și inconfortabil atunci când vă confruntați cu probleme de sănătate ale acesteia, inclusiv modificări de culoare și dureri. Există o varietate de cauze pentru simptomele comune asociate cu tulburările echilibrului normal al limbii. Din fericire, majoritatea problemelor nu sunt grave și pot fi rezolvate rapid.

În unele cazuri, însă, o limbă decolorată sau dureroasă poate indica afecțiuni mai grave, inclusiv deficiențe de vitamine, SIDA sau cancerul oral. Din acest motiv, este important să cereți sfatul medicului în cazul în care aveți probleme cu limba.

Ce determină aspectul de limbă albă?

Există o serie de lucruri care pot provoca apariția un strat albicios sau a unor pete albe pe limbă, printre care:

Leucoplazie. Această afecțiune face ca celulele din gură să crească excesiv. Aceasta, la rândul său, duce la formarea de pete albe în interiorul gurii, inclusiv pe limbă. Deși nu este periculoasă în sine, leucoplazia poate fi un precursor al cancerului. Deci, este important pentru medicul dentist să determine cauza petelor albe pe limbă. Leucoplazia se poate dezvolta când limba este iritată, și este adesea întâlnită la persoanele care folosesc produse din tutun.

Afte. De asemenea, cunoscute sub numele de candidoză, aftele bucale sunt o infecție datorată unei ciuperci care se dezvoltă în interiorul gurii. Rezultatele afecțiunii sunt niște pete albe, care au de multe ori o consistență moale și care se pot observa pe suprafețele gurii și limbii. Candidoza orală este cel mai frecvent observată la sugari și vârstnici, mai ales cei care folosesc proteze dentare, sau la persoanele care au un sistem imunitar slăbit. Persoanele cu diabet zaharat și cele care iau steroizi inhalatori pentru astm bronșic sau boli pulmonare pot manifesta, de asemenea, iritația. Afte este mult mai probabil să apară după utilizarea antibioticelor, care pot ucide bacteriile „bune” din gură. Consumul de iaurt simplu cu culturi vii și active poate ajuta la refacerea florei corespunzătoare de la nivelul bucal. În plus, pot fi utilizate medicamente pentru a combate infecția.

Licheni orali. Dacă aveți o rețea de linii albe ieșite în relief pe limbă, care are un aspect de dantelă , este posibil să suferiți datorită unei afecțiuni provocate de lichenul plan. Medicii sunt de multe ori în imposibilitatea de a determina cauzele apariției acestei afecțiuni, care de multe ori se rezolvă de la sine. O igienă dentară corectă, evitarea tutunului, și limitarea consumului de alimente care provoacă iritații la gură pot fi utile.

Ce cauzează aspectul ca de căpșună al unei limbi de culoare roșie ?

Există mai mulți factori care pot determina o limbă ce are în mod normal culoarea roz să se coloreze în roșu. În unele cazuri, limba poate avea chiar și aspectul unei căpșuni cu papilele gustative mărite la suprafață. Cauzele posibile includ:

Deficiențe de vitamine. Deficiențele de acid folic și vitamina B-12 pot determina acest aspect roșiatic specific.

Limba geografică. Această afecțiune, de asemenea, cunoscută sub numele de glosită migratorie benignă, este numită astfel datorită modelului de pete roșiatice care se dezvoltă pe suprafața limbii și care au aspect de hartă. Uneori, aceste iritații au un chenar alb de jur împrejur și localizarea lor pe limbă se poate modifica în timp. Deși de obicei inofensive, ar trebui să verificați împreună cu medicul dentist pentru a investiga petele roșii care durează mai mult de 2 săptămâni. Odată ce medicul dentist a stabilit că roșeața este un rezultat al limbii geografice, nici un tratament suplimentar nu mai este necesar. În cazul în care afecțiunea vă face să simțiți disconfort, vă pot fi prescrise medicamente topice pentru a ușura senzațiile.

Scarlatină. Persoanele care au această infecție pot dezvolta o limbă cu aspect de căpșună. Contactați imediat un medic dacă aveți febră mare și limba roșie. Tratamentul cu antibiotice este necesar pentru scarlatină.

Sindromul Kawasaki. Această boală, de obicei, observată la copii sub vârsta de 5 ani, afectează vasele de sânge din organism și poate determina aspectul de căpșună al limbii. În timpul fazei severe de boală, copii dezvoltă de multe ori o febră foarte mare și pot avea, de asemenea, mâinile și picioarele roșii și umflate.

Sursa: WebMD