Bacteriile orale pot trezi la viață virusul HIV

S-a descoperit că produsele secundare provenite de la metabolismul bacteriilor pot trezi la viață celulele T latente purtătoare ale virsului HIV.

Cercetători în medicina dentară de la Case Western Reserve University au descoperit încă un motiv pentru a trata boala parodontală, cât mai curând posibil.

Ei au constatat că produsele secundare ale bacteriilor apărute în urma bolilor gingivale, denumite metabolic lanț mic de acizi grași (SCFA), pot lucra împreună pentru a trezi celulele HIV și T latente și pot determina replicarea virusului.

Constatările lor ajută la explicarea rezultatelor analizelor realizate la persoanele diagnosticate cu infecții HIV și boala parodontală la care s-a descoperit că au niveluri mai ridicate ale virusului în salivă față de pacienții cu HIV, dar cu gingii sănătoase.

Cercetătorii bănuiesc că subprodusele bacteriilor ce produc infecții și în alte boli ar putea schimba expresia genelor folosind mecanisme similare.

Pentru pacienții ce necesită intervenții dentare și au fost diagnosticați cu HIV, concluziile lor sprijină în continuare ideea de importanță a tratării timpurii a infecțiilor bacteriene apărute la bolile gingiilor.

Această interacțiune a SCFA și celulelor T a fost surprinsă de co-cercetătorii Fengchun Ye, profesor asistent de științe biologice de la Universitatea Case Western Reserve Școala de Medicină Dentară, și Jonathan Karn, director al Centrului de cercetare pentru SIDA și profesor și președinte al Departamentului de Biologie Moleculară și Microbiologie de la școala medicala Case Western Reserve.

Concluziile lor sunt descrise în articolul intitulat, „Acizii grași cu lanț scurt reactivează puternic celulele latente HIV-1 și T prin activarea P-TEFb și determinarea apariției mai multor modificări la histone” și publicat în ianuarie 2015, publicat în Revista de Virusologie.

În interacțiunea dintre bacteriile ce provoacă afecțiuni gingivale și HIV, cinci produse secundare SCFA provenite de la două bacterii orale predominante – Porphyromonas gingivalis (PG) și Fusobacterium nucleatum (Fn) – sunt implicate în activarea sistemului imunitar latent al celulelor T care poartă virusul (inactiv) HIV-1.

Procesul acționează în mod similar cu circuitul care permite reîncărcarea bateriilor reactivând energetic procesele metabolice celulare, potrivit cercetătorilor.

Ye a explicat că toți oamenii au un rezervor de celule T aflate în stare latentă, care se pot trezi și răspunde la inflamație pentru a îndepărta o infecție din organism.

„Atâta timp cât o persoană este sănătoasă, rezervorul rămâne neexploatat”, a mai spus el.

Dar pentru persoanele cu HIV, aceste celule T pot fi purtătoarele virusului HIV-1, care rămâne într-o stare latentă până este trezit, a mai spus Karn.

Sursa: Medical News Today