Bacteriile care combat cariile

Am fost învățați că putem preveni apariția cariilor dacă ne spălăm des pe dinți, folosim ața dentară, și vizităm medicul dentist în mod regulat. Cercetătorii de la Universitatea din Florida au, însă, o abordare diferită în lupta lor împotriva cariilor dentare. Ei au modificat bacterii de Streptococcus mutans, care sunt cunoscute pentru faptul că provoacă apariția cariilor dentare, astfel încât acestea să nu mai fie dăunătoare pentru dinți.

Cercetătorul care a condus lucrările în cadrul studiului, medicul dentist JD Hillman, a realizat sarcina de a transforma bacteriile cauzatoare de carii în bacterii care luptă împotriva lor, eliminând caracteristica acestora de a produce acid lactic. Acest produs secundar provenit din descompunerea zahărului de către Streptococcus mutans, cauzează, în realitate, apariția cariilor dentare. Dacă bacteriile nu au capacitatea de a produce acid lactic apariția cariilor dentare este oprită.

Un număr de 500 de specii diferite de bacterii populează gura și pot coloniza atât dinții cât și gingiile. Când consumați hrană, o anumită parte dintre bacterii ajută la digerarea alimentelor și zahărului rămas pe dinți și gingii. În timpul procesului de descompunere acidul lactic atacă smalțul dinților și determină apariția cariilor. Streptococcus mutans s-a dovedit a fi cel mai cariogen (agent care favorizează apariția cariilor dentare) din categoria acestor bacterii.

Tulpina modificată genetic de Streptococcus mutans a părut să se înmulțească mai bine folosindu-se de zahăr. Noua bacterie mutantă a fost testată pe șobolani cu rezultate pozitive. Cercetătorii au introdus o soluție care conținea tulpina bacteriană în cavitatea orală a șobolanilor. Aceștia au fost hrăniți cu o dietă bogată în zahăr după ce, în prealabil, cercetătorii s-au asigurat că nu există nici o dovadă a existenței vreunei carii dentare la animalele studiate. Cercetătorii au descoperit că tulpina a fost capabilă să rămână pe suprafața dinților și a împiedicat pe termen nelimitat dezvoltarea unor colonii ale tulpinei bacteriei naturale pe dinți. Tulpina modificată genetic este, totodată, stabilă și s-a constatat că nu există efecte secundare apărute în urma utilizării acesteia în experimentul de laborator.

Hillman speră că studiile pe subiecți umani vor începe în curând. Acestea vor încerca să stabilească numărul de aplicări prealabile necesare pentru a preveni definitiv apariția cariilor dentare. Cercetătorii avertizează însă că acest lucru nu înseamnă că puteți scăpa de perierea frecventă a dinților. Periajul și alte forme de igienă dentară ar fi mai recomandate pentru a preveni apariția și dezvoltarea plăcii bacteriene.

Sursa: Biology.com